جزئیات توزیع برنج دولتی از ۱۵ شهریور ۱۴۰۴ قدرت خرید مردم در مرداد ۱۴۰۴ نسبت به سال گذشته ۴۲.۴ درصد کاهش یافت جهش کاذب دلار به بالای ۱۰۰ هزار تومان | کارشناسان اقتصادی: منشأ روانی دارد و واقعی نیست پیش‌بینی قیمت دلار پنجشنبه ۶ شهریور ۱۴۰۴ | دلار در مرز کانال ۹۹ هزار تومان قرار گرفت سکه ۶ میلیون ارزان‌تر از قیمت بازار در مرکز مبادله حراج شد (۵ شهریور ۱۴۰۴) تبعات تحریمی فعال‌شدن «مکانیسم ماشه» برای اقتصاد ایران چه خواهد بود؟ | فعالان اقتصادی خراسان رضوی پاسخ می‌دهند پیش‌بینی قیمت طلا و سکه پنجشنبه ۶ شهریور ۱۴۰۴ | بازار طلا زیر سایه دلار ۹۹ هزار تومانی سکته کرد آغاز فروش اقساطی جدیدترین کراس اوور کرمان موتور + جدول و شرایط فروش (شهریور ۱۴۰۴) آیا سهمیه بندی آب در استان‌های مرزی صحت دارد؟ (۵ شهریور ۱۴۰۴) آغاز دومین حراج سکه از یکشنبه (۹ شهریور ۱۴۰۴) از خودرو‌های کلاسیک تا نیوفیس‌های ۲۰۲۵ | روایت شهرآرانیوز از نمایشگاه جذاب صنعت خودرو در مشهد (۵ شهریور ۱۴۰۴) رشد منفی ۰.۳ درصدی اقتصاد کشور در تیر ۱۴۰۴ قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۵ شهریور ۱۴۰۴) | افزایش یک‌باره قیمت فیدلیتی بررسی قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۵ شهریور ۱۴۰۴) | رشد یکپارچه قیمت خودرو‌ها مشکل برق به زودی برطرف می‌شود پایان هفته منفی بورس با سبزپوشی | گزارش وضعیت بازار سهام (۵ شهریور ۱۴۰۴) پیش بینی گلدمن ساکس از کاهش قیمت نفت به ۵۰ دلار تولید خرما در شهریور و مهر ۱۴۰۴ به بیش از ۱.۶ میلیون تن خواهد رسید خودروی ایرانی، قیمت جهانی! | مردم هزینه ارز آزاد را می‌پردازند برنامه دولت برای تحول در کرانه جنوبی کشور | نرخ ارز ترجیحی برای رعایت مصالح مردم افزایشی نشد قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۵ شهریور ۱۴۰۴) | دلار ۹۸ هزار تومان و طلا ۸ میلیونی شد بانک مرکزی اعلام کرد: تشریح تمهیدات ویژه برای حمایت از صنایع آسیب دیده از جنگ قیمت طلا در مشهد اعلام شد (۵ شهریور ۱۴۰۴) ارسال پیامک حذف یارانه برای برخی کارگران آغاز حراج سکه طلا از ظهر امروز (۵ شهریور ۱۴۰۴) + جزئیات خط پرواز مستقیم مشهد- قشم راه افتاد قیمت امروز میوه و تره‌بار در مشهد (۵ شهریور ۱۴۰۴) | مواد موردنیاز ترشی چقدر درمی‌آید؟ انباشت قوانین، عامل رسوب کالاها در گمرک ۵ خدمت بانکی مهم مشروط به ثبت نشانی در سامانه املاک شد
سرخط خبرها

از خودرو‌های کلاسیک تا نیوفیس‌های ۲۰۲۵ | روایت شهرآرانیوز از نمایشگاه جذاب صنعت خودرو در مشهد (۵ شهریور ۱۴۰۴)

  • کد خبر: ۳۵۴۷۰۰
  • ۰۵ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۶:۳۵
از خودرو‌های کلاسیک تا نیوفیس‌های ۲۰۲۵ | روایت شهرآرانیوز از نمایشگاه جذاب صنعت خودرو در مشهد (۵ شهریور ۱۴۰۴)
بیست‌وپنجمین نمایشگاه خودرو در مشهد را می‌توان ازجمله‌ رویداد‌هایی دانست که جنبه ملی آن، اهمیت بسیار زیادی در تقویم سالیانه صنعت خودروسازی کشور دارد و تضمین می‌کنیم همان لحظه که چشمتان به اولین غرفه در این نمایشگاه بیفتد، غیرممکن است با اشتیاق تا آخرین غرفه را از نظر نگذرانید.

به گزارش شهرآرانیوز، این‌ روز‌ها فرش قرمز نمایشگاه بین‌المللی مشهد در فضایی به وسعت ۱۰ هزار مترمربع پیش پای ۲۲ شرکت فعال در صنعت خودرو پهن شده و سالن‌های عطار و مفاخر در کنار سالن بزرگ فردوسی به محصولات پرزرق‌وبرق و لوکسی اختصاص یافته است که از همان ابتدا می‌تواند چشم‌هایتان را خیره کند. اگرچه مراسم افتتاحیه این رویداد در سایه بی‌توجهی مسئولان دولتی و بدون حضور حتی یک مدیر از طرف سازمان صمت برگزار شد، اما ازدحام جمعیت در راهرو‌ها نشان می‌داد که مردم همچنان علاقه‌مند به این نوع رویداد‌های نمایشگاهی هستند.

بیست‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو در مشهد که از ۴ تا ۷ شهریور ۱۴۰۴، همه‌روزه از ساعت ۱۷ تا ۲۲ پذیرای بازدیدکنندگان است، جزو آن‌دسته رویداد‌هایی است که مخاطب عام دارد و فرقی ندارد دنبال‌کننده آخرین اخبار از این بازار پرطرفدار باشید یا نه، در هر حال از همان لحظه که چشمتان به اولین غرفه در این نمایشگاه بیفتد، غیرممکن است با اشتیاق تا آخرین غرفه را از نظر نگذرانید.

امان از انحصارطلبی دولتی‌ها!

اگر رونمایی از «شوال ۲» به‌عنوان جدیدترین محصول ایران‌خودرو را کنار بگذاریم، واقعیت غیرقابل‌انکار نمایشگاه خودرو مشهد این است که خودروسازان داخلی در مقابل واردکنندگان و نمایندگان محصولات خارجی هیچ حرفی برای گفتن ندارند. اگرچه تقریباً کل فضای نمایشگاهی در سالن عطار به گروه خودروسازی سایپا اختصاص یافته است و ایران‌خودرو نیز غرفه بزرگی در سالن فردوسی دارد، اما اکثر بازدیدکنندگان بلافاصله از مقابل محصولات ناامیدکننده خودروسازان داخلی عبور می‌کنند تا خود را به غرفه‌های تیگارد، سروش‌موتور، شتابران‌موتور، ماموت و گروه‌های خودروسازی خصوصی برسانند و رویداد‌های جذاب آن‌ها را تماشا کنند.

حقیقت غیرقابل‌کتمان نمایشگاه خودرو مشهد همین است؛ در شرایطی که در غرفه سایپا، نسخه‌های بازآمادشده از نیسان آبی و محصولاتی همچون آریا و کوییک جدید عرضه شده است، خودروسازان خصوصی با مزدا ۳ نیوفیس، نسخه‌های ۲۰۲۵ بنز و سدان‌های لوکس جدید، گوی رقابت را به‌کلی از همتایان دولتی خود ربوده‌اند.

چرا وارداتی‌ها این‌قدر گران هستند؟

مسعود مظفری، مدیرفروش یکی از همین شرکت‌های واردکننده خودرو‌های خارجی، در حاشیه رویداد به شهرآرانیوز می‌گوید: شاید محصولات ما در این غرفه برای مردم خیره‌کننده باشد و شما به‌صورت پیوسته خانواده‌هایی را ببینید که خود و فرزندانشان، سوار خودرو‌های ما می‌شوند، اما واقعیت این است که این استقبال، عمدتاً محدود به همین عکس‌های یادگاری باقی می‌ماند. قانون بازار خودروی ایران این است؛ همیشه بُرد با برند‌هایی است که محصولات اقتصادی داشته باشند؛ یعنی مثل همین خودروساز‌های دولتی که محصولاتی در محدوده قیمتی کمتر از یک میلیارد تومان دارند.

وی می‌افزاید: وقتی وزات صمت برای واردکنندگان خودرو، محدودیت حجم واردات قائل باشد، ما نمی‌توانیم انواع اقتصادی خودرو‌های خارجی را برای قرارداد‌های بلندمدت انتخاب کنیم. به همین دلیل هم عمده خودرو‌های وارداتی حداقل دو میلیارد نرخ‌گذاری می‌شوند، چون تعداد محدودی از آن‌ها قابل واردات است و به همین دلیل، ما ناچاریم فقط طبقه مرفه جامعه را به‌عنوان خریداران احتمالی، هدف قرار دهیم.

اعتراض مال‌باختگان، حاشیه پررنگ‌تر از متن

نمی‌خواهیم منفی‌نگر باشیم و قطعاً باید اذعان کرد که بیست‌وپنجمین نمایشگاه خودرو مشهد، آوردگاه شرکت‌های موفق، خودروسازان مطرح و محصولات جدیدی بوده که سطح برگزاری آن کمتر در رویداد‌های مشابه کشور دیده شده است. با این حال، باید این را هم بگوییم که اگر از نمایشگاه امسال خودرو بازدید کردید و در حاشیه، صدای دادوفریاد به گوشتان خورد، خیلی تعجب نکنید. ازجمله موضوعاتی که در نمایشگاه خودرو به‌عنوان حواشی پررنگ‌تر از متن جلب‌توجه می‌کند، حضور گروهی و اعتراض دسته‌جمعی هموطنانی است که در طرح‌های فروش خودرو ثبت‌نام کرده و حتی وجه محصول موردنظرشان را هم به کمال پرداخته کرده‌اند، اما با بدعهدی شرکت‌ها، همچنان از وسیله نقلیه محبوب خود محروم هستند. حالا با حضور این شرکت‌ها در نمایشگاه مشهد، این حضور به صحنه انتقام‌جویی تبدیل شده و زیاد پیش می‌آید که زیان‌دیدگان در مقابل یک غرفه تجمع می‌کنند و کار تا دخالت حفاظت فیزیکی نمایشگاه بالا می‌گیرد.

طه صدری، مدیر فروش یکی از شرکت‌های صاحب‌نام واردکننده، در پاسخ به سؤال شهرآرانیوز دراین‌باره، می‌گوید: قاعده بازار این است که تاجر، مسئولیت‌پذیر باشد. این را می‌دانیم و حقیقتاً قصد فرافکنی نداریم، اما واقعیت این است تأخیر‌هایی که در تحویل خودرو اتفاق می‌افتد، غالباً یک دلیل موجه و برون‌سازمانی دارد. مردم بدانند که پای دولت هم در این قضیه گیر است. وقتی سخت‌گیرانه‌ترین سیاست‌ها با محوریت رفع تعهد ارزی در دستورکار قرار گرفت، ما محصولات خریداری‌شده توسط مشتریان را وارد کشور می‌کنیم، اما وزارت صمت آن‌ها را در گمرک بلوکه می‌کند. متأسفانه بدحسابی و سودجویی بعضی از همکاران، همه شرکت‌ها را بدنام کرده و امروزه مردم فکر می‌کنند ریسک معامله با ما خیلی زیاد است درحالی‌که واقعاً این‌طور نیست!

در هر حال، بیست‌وپنجمین نمایشگاه خودرو در مشهد را می‌توان ازجمله رویداد‌هایی دانست که جنبه ملی آن، اهمیت بسیار زیادی در تقویم سالیانه صنعت خودروسازی کشور دارد. شاید شرکت‌های واردکننده در پرونده‌هایی بدعهدی کرده باشند، شاید خودرو‌های عرضه‌شده عمدتاً چینی و از نظر فنی با مشکلاتی مواجه باشند، اما در مجموع، هم‌صدایی مردم و بخش خصوصی درتقابل با خودروسازان داخلی موضوعی است که همواره می‌تواند دستاورد‌های محسوسی داشته باشد. خدا را چه دیدید، شاید همین محصولات جدید توانستند انحصار بازار خودروی کشور را بشکنند و یا حداقل، دولتی‌ها را به پوست‌اندازی و بازنگری در کیفیت و قیمت محصولاتشان ترغیب کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->